Tirsdag d. 7. november 2017 kl. 19.00

Drama/  90 min. uden pause

Hannerup Kirke (unummererede pladser)

Løssalg  215
  Abonnement      115
  BarnUng     90

Katolsk eller Luthersk!

Tirsdag d. 7. november 2017 kl. 19.00

Sten Kaalø har i anledning af 500-året for Luthers reformation skrevet et væg­tigt og fremragende nyt skuespil, der ta­ler til alle generationer. Vi kommer tæt på Christian II, der er martret af sin udåd ved det stockholmske blodbad, samt Peder Palladius, der i Wittenberg under selve­ste Luther tog en af de højeste kirkelige grader, og Søster Anna, der med sin rene opofrelse bibringer forståelse og lindring. En stormfuld efterårsaften i 1550 banker det på porten til Kalundborg Slot, hvor den afsatte Christian II fra 1549 har siddet som livstidsfange. Ind træder Peder Palladius, den første protestantiske biskop over Sjællands Stift, der skal overbringe den netop færdiggjorte første komplette bibel på dansk. Søster Anna, en ung kvinde fra det katolske Maribo Kloster, er samtidig på besøg hos sin onkel, lensmanden Knud Gyldenstierne, der i sin tid blev anklaget for medvirken til Christian II’s elskerindes død. Under onklens bortrejse til hovedsta­den er Anna imidlertid blevet sat til at op­varte ekskongen...

Iscenesættelsen af det højaktuelle skue­spil Katolsk eller Luthersk! er lagt i hæn­derne på en af dansk teaters ’grand old men’, instruktøren Kaspar Rostrup.

Drama · Hannerup Kirke · 90 min. uden pause
Medvirkende: Marie Marschner, Christian Steffensen og Henrik Larsen
Producent: Den Danske Skueplads

www.dendanskeskueplads.dk (åbner i nyt vindue)